Madeline De Stoffenmadam

My passion…

Een shoptas – met tutorial

Een reactie plaatsen

Een tijdje geleden maakte ik ze al, in mijn zoektocht naar de juiste versteving voor tassen die gewoon moeten blijven staan! En hoewel ik in eerste instantie niet helemaal happy was met het resultaat waren de reacties in de winkel wel erg positief en krijg ik heel regelmatig de vraag om het patroon uit te schrijven. Maar zo een handleiding delen, zonder zelf overtuigd te zijn, dat doe je niet he! 😉

Dus ben ik hem gaan gebruiken, die eerste shop tas van mij. Ik dacht, eens testen of hij wel “goed in de hand ligt”! 🙂 En awel ja, “gaandeweg” raakte ik overtuigd!

Niet te groot, niet te klein, ideaal om achter een kleine boodschap te gaan, of de “kazekeekes” van de kinderen in leggen als we op stap gaan, wat pampertjes, wat speeltjes, ik kan er eigenlijk veel in kwijt.

Dus daarom, voor alle lieverds die deze tas willen maken, een tutorial! 😉

Het is een simpel model, heel “recht toe recht aan”, het ging mij destijds om de versteviging en niet zozeer om de tas. Maar meer dan dit heeft ze eigenlijk niet nodig. En hoewel er wel wat versteving in kruipt, valt de verwerking ervan nogal mee.

Voor jullie; 🙂

Benodigdheden en knippen;

  • Buitenstof : 80 cm op 45 cm
  • Binnenstof: 80 cm op 45 cm
  • Hendels     : 10 cm op 55cm – 2 keer (in de buitenstof)
  • Decovil Light: 80 cm op 45 cm
  • Vlieseline S520: 80 cm op 45cm
  • Vlieseling H250: 80 cm op 45cm
  • Vlieseline H250: 10 cm op 55 cm – 4 keer

Verstevigen;

  • Strijk de decovil light op de buitenstof
  • Strijk de H250 op de binnenstof
    • Strijk daar bovenop de S520 – Je verstevigd de binnenstof dus 2 keer. De H250 gaat het kartonachtige gevoel van de S520 verzachten.
  • Strijk de H250 op de hendels, doe dit 2 keer! Dus 2 lagen H250 op elkaar. Hierdoor gaan de hendels echt goed rechtop staan.

Shop tas 3 Shop tas 2 Shop tas 1

Aan de slag;

  • Plooi de hendels dubbel, en strijk.
  • Leg opnieuw open en plooi de zijkanten van de hendels naar het midden toe.
  • Plooi dan opnieuw dubbel en zorg dat één van beide zijden niet helemaal op de zijkant samenkomt. Dit wordt de onderkant van de hendel.

Shop tas 4 Shop tas 5 Shop tas 6

  • Stik de hendels langs beide kanten af.

Shop tas 7 Shop tas 8

  • Speld de hendels op 15 cm van de korte zijden van de buitenstof vast.
  • Stik beide hendels vast.

Shop tas 9 Shop tas 10

  • Plooi nu de buitenstof dubbel met de goede kanten op elkaar en stik de zijkanten dicht (ik vergat een foto te nemen… sorry! 😉 )
  • Doe hetzelfde voor de binnenstof (geen foto)
  • Ga nu je hoeken maken;
    • Plooi de hoeken open, gebruik je geodriehoek om een mooi rechte hoek te maken.
    • Zorg dat je vanaf je stiklijn 7 cm aan beide kanten hebt.
    • Stik door op de lijn en knip de overtollige hoek weg.
    • Doe hetzelfde voor de binnenstof. (met de S520 wordt het iets moeilijker om de hoeken af te tekenen maar het lukt!)

Shop tas 11 Shop tas 12

 

  • Keer nu de buitenstof met de goede kant naar buiten.
  • Plaats de binnenzak in de buitenzak.

Shop tas 13 Shop tas 14

  • De S520 kan je niet keren (althans, dat denk ik toch… ik heb het nooit geprobeerd), dus de voering en de buitenzak worden onmiddellijk afgestikt aan de buitenkant.
  • Plooi de rand van de voering en de buitenstof naar elkaar toe, strijk nog eventje helemaal plat.
  • Speld vast, je kan ook wasspelden gebruiken om de stof op zijn plaats te houden. Mijn speldjes stonden na afloop allemaal scheef.
  • Stik de bovenkant van de tas af.

Shop tas 15 Shop tas 16

Tadaaaa…. Klaar! 🙂

Shop tas 18

Had ik het patroon een paar centimeters aangepast dan had de print mooi kunnen doorlopen… maar daar stond ik pas bij stil als de tas klaar was! 🙂

Shop tas 19

 

Et voila! Veel plezier ermee! 🙂

 

Shop tas 17

 

Stofjes; Madeline De Stoffenmadam

Auteur: Madeline De Stoffenmadam

Madeline = mijn 2 de naam * mama van mijn 4 hartekkes * Vrouw van een man uit de duizend * Druk Druk Druk * zou 48 uren in een dag willen * creatief * Naaien * Breien * haken * onrustige geest * prijst zich gelukkig met heel wat toffe vrienden en familie * gaat haar droom achterna en start in february 2014 met een stoffen en wol winkeltje!!

Geef een reactie

